Mateusz Kula. Wykopaliska

16 Lutego 2017, 19:00-21:00 (Czwartek)

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa Zobacz na mapie

To wydarzenie już się skończyło. Zapraszamy na inne ciekawe wydarzenia.
[English follows] Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 2017 Bank Pekao Project Room 16/02 - 19/03/2017 Mateusz Kula "Wykopaliska" Otwarcie wystawy 16 lutego 2017, 19:00 Wystawa czynna do 19 marca 2017 Wstęp na wystawy w Bank Pekao Project Room jest bezpłatny Formy przygotowane przez Mateusza Kulę kuszą oko pokładami brudu przeczuwanego pod powłoką smakowitej abstrakcji. Przypominają rachityczne scenografie rodem z psychodelicznego westernu albo wystawnego kinderbalu. Gigantyczny rożek, krewetka - olbrzym, koślawy totem wydają się znajome. Przywodzą na myśl widziane dawno temu eksponaty z muzeum historii naturalnej. Jak w teście Rorschacha przypominają niechciane kształty, które w przeszłości do znudzenia dręczyły wyobraźnię. Tło dla tych karnawałowych obiektów stanowią ściany pokryte gęsto skrawkami gigantycznej wycinanki niemożliwej do odtworzenia, zbieraniną skamieniałości rozkruszonych na drobne fragmenty. Te ułożone w równych rzędach formy są punktem wyjścia do dalszego działania, bazą prototypów domagających się materializacji, wywołania do trójwymiarowości. Konsekwentna diagnostyka wyobraźni, którą podejmuje Kula, jest strategią typową dla jego działań. Odkąd pamięta, interesowały go różnego rodzaju klasyfikacje, systematyki, gesty wprowadzania obrazów w ruch. Organiczny aspekt jego prac, które zdają się rozrastać na własnych zasadach, stawia go w pozycji ukrytego w mroku autora drugoplanowego, inicjatora procesu twórczego, który w jego przypadku może być utożsamiany z pasją odkrywcy. Kula określa się skromnym pośrednikiem pomiędzy zebranymi wydarzeniami wizualnymi a odbiorcą. Swoją rolę widzi przede wszystkim w byciu entuzjastą, który buduje kolekcję bez jasno zdefiniowanego celu. Być może dlatego jego najnowszy zbiór przypomina uaktualnioną wersję Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga, ikonograficznej kolekcji prześwietlającej mechanizmy kolektywnej pamięci. Idąc tym tropem, Kula przemierza tu jednak daleko bardziej przyziemne terytoria. Obszarem, na którym poszukuje matryc dla swoich form, jest Polska B. Tam, gdzie z perspektywy stolicy kończy się cywilizacja, a zaczyna działający na wyobraźnię estetyczny interior. Ląd zapełniony lasem, ugorami, mgłą, błotem pośniegowym, a przede wszystkim budzącymi przestrach reklamami podejrzanych produktów i usług. Banerami i szyldami, zapowiadającymi potencjalnie ryzykowne sytuacje, które mogą stać się udziałem zahipnotyzowanego ich czarem klienta. Z tej perspektywy wizualność polskich peryferii jawi się jako ogromne muzeum, które domaga się skatalogowania i nazwania. Porywający się na to wyczerpujące zadanie Kula sięga do popularnego zbioru clipartów z początku lat dziewięćdziesiątych, pochodzącego z katalogu dodawanego do programu Corel Draw 3.0. Był on wtedy impulsem do powstania małych firm poligraficznych: fabryk obrazków, które sformatowały wyobraźnię i ukształtowały wygląd miast byłego bloku wschodniego. Kula przeskalowuje znalezione tam kształty. Rozgrzebuje tym samym umowne początki amatorskiej reklamy. Po wydarciu clipartów z ich naturalnego środowiska traktuje je z delikatnością doświadczonego archeologa, który ostrożnie pochyla się nad każdym nowym znaleziskiem. W skupieniu rozbiera je na części pierwsze, przycina, na powrót skleja, ale już w nowej konfiguracji, odbarwia i obiera ze szczegółów, by po umieszczeniu w zaciszu galerii porzucić je na pastwę interpretacji. I tak wybrakowane formy wdzięczą się do widza, pokazując swoją jasną stronę. To, co grzecznie zaprojektowane, zostaje daleko za nami, a to, co podane do zbadania, to instalacja z wizualnych odpadków. Wstydliwa estetyka, w której jesteśmy zanurzeni znacznie głębiej, niż nam się wydaje. Mateusz Kula urodził się w 1983 roku. Autor instalacji, tekstów, obiektów, fotografii, wideo. Studiował filozofię i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Art & Science na University of Applied Arts w Wiedniu. Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich na Wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Członek Fundacji ’36,6. Brał udział w wystawach "SFX:PUBLICZNOŚĆ" w Westfaelisher Kunstferein w Munster w 2005 roku, "Imhibition" w Muzeum Narodowym w Krakowie w 2006 roku" Nie ma sorry" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2009 roku, "Body in the Library" w BWA Wrocław w 2010 roku, "Jerzy Ludwiński. Wypełniając puste pola" w 2011 roku w CSW Znaki Czasu w Toruniu, "Rękawiczki Jeffa Koonsa" w CSW Kronika w Bytomiu w 2012 roku, w projekcie "Spoczywanie" w 2015 roku, "Z mojego okna widać wszystkie kopce" w Bunkrze Sztuki w 2016 roku. Najważniejsze wystawy indywidualne: "End Of Time" w Kunsthaus w Dreźnie w 2015 roku i "Zestawy" w Galerii Widna w Krakowie w 2016 roku. Jego prace znajdują się w kolekcjach Galerii Bunkier Sztuki, Galerii Miroslava Kubika w Litomyslu i Galerii Kronika w Bytomiu. Mieszka i pracuje w Krakowie. Bank Pekao Project Room to projekt wspierający artystów młodego pokolenia, nominowanych przez grupę kuratorów sztuki, dyrektorów i kierowników instytucji artystycznych, wykładowców akademii sztuk pięknych z całej Polski. Od 2012 roku Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zrealizowało wraz z Bankiem Pekao SA ponad pięćdziesiąt wystaw, m.in. takich artystów, jak Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec. W 2017 swoje wystawy indywidualne będą mieć: Małgorzata Michałowska, Mateusz Kula, Cezary Poniatowski, Anna Orłowska, Bracia, Stachu Szumski, Marta Hryniuk, Natalia Janus-Malewska, Kamil Kukla, Zuzanna Czebatul. Po zakończeniu wszystkich prezentacji międzynarodowe jury wybierze dwie najlepsze wystawy. Projekty ocenią Mirosław Bałka, Krist Gruijthuijsen, Jarosław Lubiak, Anda Rottenberg oraz Małgorzata Smagorowicz. Laureat Nagrody Głównej otrzyma 20 000 zł, laureat II Nagrody 10 000 zł. Widzów zachęcamy do udziału w konkursie #bankpekaoprojectroom. Kuratorka Marta Lisok Koordynator Bank Pekao Project Room 2017 Kamil Kuskowski Koordynator wystawy Michał Grzegorzek Koordynator komunikacji Arletta Wojtala ~~~ Partnerzy medialni: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Co Jest Grane 24, NOTES.NA.6.TYGODNI ------------------------------------------------- [English Version] Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle 2017 Bank Pekao Project Room 16/02 - 19/03/2017 Mateusz Kula 'Excavations' Opening of the exhibition: 16 February 2017 at 7:00 p.m. On view until: 19 March 2017 Entry to Bank Pekao Project Room exhibition are free of charge. The forms prepared by Mateusz Kula attract attention with the deposits of dirt sensed under a coating of tasty abstraction. It’s like a scaled decoration from an avant-garde performance, a lunatic drawing, or a lavish children’s dance. Their rickety structure resembles a psychedelic western film set, or a futurist museum of natural history. A giant horn, a giant shrimp, a lopsided totem— it all seems familiar. As in the Rorschach tests, they remind of memories which tormented the viewer’s imagination extensively in the past. The background for these carnival objects consists of walls covered densely with thick strips of cut pictures that won’t ever meet again. They are like fossils crushed into tiny fragments. These forms—stacked in neat rows— are the starting point for further action, a basis of prototypes demanding materialization via three-dimensionality. The study of the imagination is Kula’s objective; ever since he can remember, he has been interested in the different kinds of classifications and also in the gestures that put images in motion. The organic aspect of his works places him in a secondary position as they grow on their own terms; however, he is very enthusiastic about his role of the withdrawn initiator of a creative process. He even defines himself as a modest intermediary between collected visual events and the recipient; an enthusiast, who builds his collection without a clearly defined purpose. Perhaps that is why his latest collection resembles an updated version of the "Mnemosyne Atlas" by Abe Warburg—an iconographic collection examining the mechanisms of the collective memory. Nevertheless, Kula intersperses far more down-to-earth territories. The area wherein he seeks templates for his forms is the significantly less developed territory of Poland. It is a place where—according to artists from Warsaw—civilization ends and aesthetic interior begins—unleashing the imagination. A land filled with fog, slush, and darkness; the world of cheap products, abandoned billboards, dodgy hairdressers and rubbish. This visuality of Polish peripheries appears as a gigantic museum, which must be cataloged and named. Attempting this exhausting task, Kula reaches for a popular collection of clipart dating back to the early nineties, coming from the catalogue added to the program Corel Draw 3.0. It was the impetus for the emergence of small printing companies that shaped the appearance of the cities of the former Eastern bloc. Kula re-scales the art found there; accordingly, he goes on a journey to the beginning of advertising. After ripping clipart from its natural environment, he treats them with the delicacy of an experienced archaeologist who carefully bends over every new discovery. Under intense focus, he dismembers them into first pieces; he cuts, and rearranges them—taking away the colors or the details. Now, being in a gallery, the viewer can reinterpret their meaning; faulty forms wheedle the viewer, showing their better side. Polite design is being left far behind the visual garbage—an embarrassing aesthetics that concerns us much more than we think. Mateusz Kula was born in 1983. He is an author of installations, texts, objects, photographs, and videos. He studied philosophy and film studies at the Jagiellonian University, Intermedia at the Academy of Fine Arts in Kraków, and Art & Science at the University of Applied Arts in Vienna. Currently, he is working on a doctorate at the Faculty of Intermedia at the University of Fine Arts in Poznań. Kula is also a member of the Foundation '36,6. He has participated in the following exhibitions: "SFX: AUDIENCE" at the Westfälischer Kunstverein in Munster in 2005; "Imhibition" at the National Museum in Kraków in 2006; "Ain’t No Sorry" at the Museum of Modern Art in Warsaw in 2009; "Body in the Library" at BWA Wrocław in 2010; "Filling the blanks. Tribute to Jerzy Ludwiński." in 2011 at the CCA Znaki Czasu in Toruń; "Jeff Koons’ Gloves" at the CCA Kronika in Bytom in 2012; in the project "Spoczywanie" in 2015; "All Mounds Can Be Seen From My Window" at Bunkier Sztuki Gallery in 2016. Most important solo exhibitions: "End of Time" at the Kunsthaus in Dresden in 2015 and "Zestawy" at Widna Gallery in Kraków in 2016. His works can be found in the collections of the Bunkier Sztuki Gallery, Miroslav Kubik Gallery in Litomyšl, and the CCA Kronika Gallery in Bytom. The artist lives and works in Kraków. Bank Pekao Project Room In a collaboration between the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle in Warsaw and Poland's Pekao Bank S.A., a project supporting young art was born: Bank Pekao Project Room. What began in April of 2012 is being continued through presentations of projects from the most interesting Polish artists. Thus far, 50 exhibitions have been shown within the frames of Project Room, including such artists as: Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Piotr Grabowski, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec, and Małgorzata Szymankiewicz. After five years, the exhibition project is changing its formula to that of a competition: among all of this year's presentations within the frames of Project Room, an international jury will select the winners of the Grand Prize (worth 20 000 PLN) and the Second Prize (worth 10 000 PLN). A Public Award will also be awarded. The competition results will be published on the webpage of the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle in the beginning of 2018. Curator Marta Lisok Coordination of Bank Pekao Project Room 2017 Kamil Kuskowski Coordination of the exhibition Michał Grzegorzek Communications coordinator Arletta Wojtala ~~~ Partner of the Bank Pekao Project Room: Bank Pekao S.A. Media partners: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Co Jest Grane 24, NOTES.NA.6.TYGODNI

Zobacz również:

inne wydarzenia Warszawa