
Jaka będzie edukacja w nowym roku szkolnym? W jaki sposób instytucje kultury mogą odpowiedzieć na potrzeby szkoły pracującej w wyjątkowym trybie spowodowanej pandemią? Jak planować działania w sytuacji niepewności? I w końcu, jak powinny być projektowane zajęcia online, żeby wspierać relacje w zespole, angażować i wzmacniać proces edukacyjny?
Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w czasie wspólnej, szóstej już edycji Muzealnej EduAkcji Warszawy, na którą zapraszamy zarówno nauczycieli i nauczycielki, jak i edukatorów oraz osoby zaangażowane w działania edukacyjne w instytucjach kultury.
Prace nad tegoroczną edycją wspólnie z przedstawicielami 17 instytucji warszawskich rozpoczęliśmy już na początku roku. Wybuch epidemii nie przerwał przygotowań, ale skłonił nas do zmiany tematu przewodniego. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak warszawskie instytucje poradziły sobie w nowej rzeczywistości i w jaki sposób możemy nadal wspierać ich dotychczasową współpracę ze środowiskiem edukacji.
Tradycyjnie EduAkcję Muzealną otworzy giełda instytucji, w czasie której warszawskie muzea i instytucje wystawiennicze zaprezentują aktualną ofertę projektów i zajęć skierowanych do grup szkolnych i nauczycieli. Po raz pierwszy odbędzie się ona jednak online.
Punktem wyjścia do dyskusji o edukacji zdalnej będzie prezentacja wyników badań przeprowadzonych we wrześniu wśród nauczycieli i poświęcony jej psychologicznym aspektom wykład ekspercki.
Jak dbamy o emocje uczestników i prowadzących zajęcia w edukacji zdalnej? Czy edukacja zdalna wyklucza technologicznie i empatycznie? Jak środowisko edukatorów muzealnych może wspierać nauczycieli? Jak dbać o relacje szkoła - muzeum w dobie koronawirusa? Jak wzmacniać współpracę i nie konkurować?
Dla osób zainteresowanych praktycznymi rozwiązaniami i metodami pracy zdalnej, które nie będą mogły uczestniczyć w wydarzeniu w POLIN, przygotowaliśmy także dodatkowe WEBINARIUM, które odbędzie się po zakończeniu spotkania stacjonarnego.
Organizatorami wydarzenia są: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. edukacji kulturalnej, Biuro Edukacji i Biuro Kultury m.st. Warszawy, Muzeum Żydów Polskich POLIN i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Partnerem wydarzenia jest Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów
PROGRAM:
9:00-10:30 - GIEŁDA INSTYTUCJI ONLINE -> przedstawiciele warszawskich muzeów i instytucji wystawienniczych zaprezentują aktualną ofertę dla grup szkolnych i nauczycieli. Streaming dostępny będzie na profilu FB WPEK.
10:30-16:00 SPOTKANIE w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
10:30 rejestracja uczestników
11:00 -12:30 SESJA OTWIERAJĄCA
● WYKŁAD EKSPERCKI "Psychologiczne zagadnienia edukacji zdalnej" - Dominika Cieślikowska
Czego doświadczyliśmy w czasie, gdy praktycznie wszystkie nasze działania edukacyjne zostały przeniesione do środowiska online? Spróbujemy podsumować psychologiczne reakcje nauczycieli, rodziców i dzieci zarówno na zdalne nauczanie jak i czas kwarantanny społecznej. Zastanowimy się nad wyzwaniami, ale także nad tym, co dobrego zrodziło się w tym nadzwyczajnym okresie. Jak możemy zadbać o to, aby doświadczenie edukacji zdalnej było uczące i bezpieczne emocjonalnie?
Dominika Cieślikowska - psycholożka, trenerka umiejętności antydyskryminacyjnych i międzykulturowych, superwizorka pracy trenerskiej, autorka publikacji i materiałów edukacyjnych
● PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA O EDUKACJI ZDALNEJ PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD NAUCZYCIELI - Katarzyna Lewandowska, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Zaprezentowane zostaną wyniki badania CAWI zrealizowanego wśród nauczycielek i nauczycieli, którzy mogli skorzystać ze swoimi klasami ze zdalnej oferty edukacyjnej warszawskich instytucji kultury. Główne obszary badawcze koncentrują się wokół motywacji i satysfakcji związanej z tym doświadczeniem.
Katarzyna Lewandowska - socjolożka, specjalistka ds. badań w Dziale Marketingu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, doktorantka Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
12:30 -13:00 przerwa
13:00-15:00 SESJA WARSZTATOWA
1. Zespół w czasie niepewności, dr Sonia Ruszkowska
Fundamentami efektywnej pracy są: poczucie bezpieczeństwa i sensu. W czasach pandemii właśnie tego często nam brakuje. Co możemy coś zrobić, żeby ta sytuacja niepewności nie przerodziła się w trwały kryzys w miejscu pracy? Jak możemy wspierać się nawzajem? Na spotkaniu będziemy o tym rozmawiać, dzielić się doświadczeniami i szukać praktycznych rozwiązań.
Sonia Ruszkowska -
doktorka filozofii, trenerka (Szkoła Trenerów Grupy TROP i Drama Way), coachka
(Szkoła Coachingu Grupy TROP). Specjalizuje się w pracy w obszarze
różnorodności, dbania o siebie (tzw. self care) i metodą dramy. Włącza do pracy
trenerskiej pracę z ciałem (inspiruje się takimi metodami jak Focusing, Ruch
Autentyczny, Kontakt Improwizacja, Mindfulness).
2. Metody budowania relacji w grupie i dbania o emocje uczestników, Dominika Cieślikowska
Porozmawiamy o tym dlaczego budowanie relacji, szczególnie w rozproszonej klasie szkolnej lub grupie pracującej i komunikującej się ze sobą zdalnie jest istotne. Poznamy metody aktywizujące, budujące relacje na odległość i sprzyjające pracy z emocjami. Przykłady aktywności i scenariuszy zajęć posłużą do omówienia sposobu pracy w tym obszarze.
3. Narzędzia edukacji zdalnej, warsztaty z udziałem edukatorów z wybranych muzeów warszawskich, Anna Czerwińska, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Instytucje kultury, podobnie jak szkoły z dnia na dzień musiały przejść na edukację zdalną modyfikując i wypracowując nowe metody i narzędzia. Po tych kilku miesiącach doświadczeń nadszedł czas, aby podzielić się dobrymi praktykami.
Anna Czerwińska, Kierowniczka Sekcji Edukacji Szkolnej i Rodzinnej w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, autorka narzędzi, wystaw edukacyjnych i kursów online z tematu kultury i sztuki dla nauczycieli i młodzieży.
4. O edukacji hybrydowej: co dalej z edukacją w zmianie, jakie są plusy jakie minusy online'u i mieszanych metod, Paweł Brylski, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Skoro prysło wyobrażenie o stabilności i przewidywalności, musimy się nauczyć żyć w zmianie i uczyć w zmianie. Co daje, a co odbiera praca zdalna? Kiedy staje się skuteczna? Co wyszło, a do czego nie chcemy wracać? Skąd brać narzędzia poznawcze, by działać skutecznie w ciągłym eksperymencie i za pomocą mieszanych metod?
Paweł Brylski pracuje z językiem. Od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją kultury, współpracował z najważniejszymi warszawskimi instytucjami kultury i sztuki. Organizuje i tworzy działania na zderzeniu sztuki i miasta. Lubi pisać dla dzieci, pisze słowa piosenek. W zespole Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie buduje relacje z publicznością i opowiada o sztuce w sposób przyjazny i angażujący.
5. Warsztaty o muzealnych trendach i strategiach w czasie pandemii, Małgorzata Zając, Muzeum Żydów Polskich POLIN
Jakimi metodami muzea na świecie przyciągają młodzież? Na ile te metody mogą się sprawdzić w czasie pandemii? Jak możemy wykorzystać inspiracje ze świata w naszej obecnej pracy? Na warsztat złożą się przegląd wykorzystywanych na świecie metod angażowania młodzieży, dyskusja nad nimi i praca kreatywna.
Małgorzata Zając, zastępczyni kierownika Działu Marketingu w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Odpowiada za projekty badawcze dotyczące obecnej i potencjalnej publiczności, a także za wykorzystanie zdobytej wiedzy w działaniach marketingowych instytucji.
15:15- 16:00 PODSUMOWANIE I REKOMENDACJE
16:00-18:00 WEBINARIUM Narzędzia edukacji zdalnej, warsztaty z udziałem edukatorów z wybranych muzeów warszawskich
Moderatorka: Maria Pawlak, historyczka, edukatorka muzealna i przewodniczka miejska. Pracuje w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku koordynując projekty edukacyjne.
OBOWIĄZUJE osobna rejestracja -> https://app.evenea.pl/event/narzedziaeduacjizdalnej/
Miejsce
Anielewicza 6, Warszawa