To wydarzenie już się skończyło. Zapraszamy na inne ciekawe wydarzenia.
Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Liczba
  WYKŁAD MULTIMEDIALNY: "Gadji beri bimba" (Bilet dla 1 os.)
już niedostępne -

[PL] WYKŁAD MULTIMEDIALNY: "Gadji beri bimba", albo prolegomena do eskapady w nieznane. Wokół słowno-dźwiękowo-muzycznych eksperymentów Hugo Balla, Antonina Artauda, Zdzisława Beksińskiego i Salvadora Dalí. Prowadzi: Marcin Borchardt.


Dominująca w sztuce XX wieku tendencja do ciągłego poszerzania granic wyznaczonych twórcom przez tradycję, szybko zaprowadziła najodważniejszych artystów-wizjonerów na naturalne antypody ludzkiej percepcji i poznania. Jedną z niezliczonych konsekwencji wprowadzenia w życie rewolucyjnych postulatów - natychmiastowego odrzucenia wszelkich ograniczeń estetycznych i dotychczasowych środków ekspresji - był niczym nieskrępowany egalitaryzm twórczy. Muzyka przestała być domeną zarezerwowaną wyłącznie dla kompozytorów i muzyków. Reżyser i scenarzysta w swoim wystąpieniu przedstawi cztery słowno-dźwiękowo-muzyczne efemerydy stworzone przez ikonicznych artystów, którzy na co dzień z muzyką nie mieli wiele wspólnego. Opowie o "wersetach bez słów" w poezji dźwiękowej Hugo Balla, radiowej musique concrète Antonina Artauda, kolażach dźwiękowych na taśmę Zdzisława Beksińskiego oraz monumentalnym "katarskim audiowizualnym poemacie operowym" Salvadora Dalí, a ponadto spróbuje wskazać miejsce tych dzieł w kanonie awangardy.

Marcin Borchardt - reżyser, scenarzysta, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o sztuce. Autor głośnych filmów dokumentalnych - "Beksińscy. Album wideofoniczny" (2017) i "Tony Halik" (2020). Wykładowca akademicki, autor monografii "Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących" (2014), "Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego Jorku" (2018). Członek Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).

Foto: Marcin Borchardt (fot. Anna Rezulak)

====

[ES] CONFERENCIA MULTIMEDIA: "Gadji beri bimba", o un prolegómeno a una escapada hacia lo desconocido. Alrededor de los experimentos verbales-sonoros-musicales de Hugo Ball, Antonin Artaud, Zdzisław Beksiński y Salvador Dalí. Por Marcin Borchardt.

La tendencia, dominante en el arte del siglo XX, a expandir constantemente los límites establecidos para los artistas por la tradición, rápidamente llevó a los artistas visionarios más valientes a las antípodas naturales de la percepción y la cognición humanas. Una de las innumerables consecuencias de la implementación de los postulados revolucionarios -el rechazo inmediato de todas las limitaciones estéticas y de los medios de expresión hasta ahora existentes- fue el igualitarismo creativo desenfrenado. La música ya no es un dominio reservado exclusivamente a compositores y músicos. En su discurso, Marcin Borchardt presentará cuatro efemérides verbales, sonoras y musicales creadas por artistas icónicos que tenían poco en común con la música en el día a día. Nos hablará de "versos sin palabras" en la poesía sonora de Hugo Ball, la radio 'musique concrète' de Antonin Artaud, los 'collages' sonoros de Zdzisław Beksiński y el monumental "poema de ópera audiovisual de Qatar" de Salvador Dalí. Igualmente tratará de situar el lugar de estas obras en el canon de las vanguardias.

Marcin Borchardt - director, guionista, experto en cine, doctor en humanidades en el campo de las artes. Autor de documentales famosos - "Beksińscy. Álbum videofoniczny "(2017) y" Tony Halik "(2020). Conferencista académico, autor del monográfico "Vanguardias musicales de finales del siglo XX. Guía para principiantes "(2014)," Los ángeles no conocen la vergüenza. Transgresión en el cine de Nueva York "(2018). Miembro de la Academia de Cine de Polonia (PAF) y de la Academia de Cine Europeo (EFA).

Foto: Marcin Borchardt (fot. Anna Rezulak)

Zobacz również:

konferencje wydarzenia 00-511 Warszawa