To wydarzenie już się skończyło. Zapraszamy na inne ciekawe wydarzenia.
Dołącz do wydarzenia
  Rodzaj Bilety dostępne do Liczba
  Bezpłatna wejściówka
Wyprzedane Brak wolnych miejsc

14. Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

11-15 maja 2022 r.


Wokół Pierrota

Według "Pierrot Lunaire" Arnolda Schönberga

Interludia

Sławomir WOJCIECHOWSKI (PL)

Przywołanie

prawykonanie

Marta ŚNIADY (PL)

Zwisa jej z księżyca mój śmiech bo żyć to nie przelewki

prawykonanie

Piotr TABAKIERNIK (PL)

Inna nostalgia

prawykonanie

Joanna FRESZEL (PL)

sopran

Szymon BYWALEC (PL)

dyrygent


flow unit (PL)

Ewa LIEBCHEN

flet

Julian PAPROCKI

klarnet

Adam KOŚMIEJA

fortepian

Anna KWIATKOWSKA

skrzypce

Paweł CZARNY

altówka

Mikołaj PAŁOSZ

wiolonczela


Interludia wykonywane z udziałem młodzieży lubelskich szkół średnich.


Księżycowy Pierrot (Pierrot Lunaire) Arnolda Schönberga - utwór powstały 110 lat temu, to XX- wieczna "klasyka", która do dziś uchodzić może za "awangardę". Ta jedna z pierwszych kompozycji utrzymanych w idiomie swobodnej atonalności zadziwia bogactwem pomysłów formalnych i fakturalnych, pomysłowością rozwiązań dostosowanych do charakteru każdego z 21 wierszy Alberta Girauda, dość swobodnie przełożonych z francuskiego na niemiecki przez Ericha Ottona Hartlebena. Tytułowy Pierrot, postać z comedii dell'arte, prowadzi w nich poprzez całą różnorodność nastrojów i obrazów: od zbrodni i bluźnierstwa do nostalgii i zadziwienia, okraszając to wszystko opisem makabrycznych figli. Taka też jest muzyka, w której ekspresjonistyczna groza przeplata się z groteską. Kto wcześniej utworu nie słyszał, nadal może poczuć się zaszokowany zastosowanym tu po raz pierwszy sposobem śpiewu, określanym mianem Sprechgesang - precyzja realizacji zapisanych wysokości nut rozmywa się tu w niestabilnej intonacji charakterystycznej dla zwykłej mowy. W zaprezentowanym dziś programie "trzy razy siedem poematów z Pierrota Lunaire" - tak brzmi podtytuł utworu - muzycznie "skomentowali" polscy kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Marta Śniady i Piotr Tabakiernik. Cel tego zabiegu jest dwojaki: przede wszystkim oczywiście artystyczny, stworzenia oryginalnego programu na bazie utworu Schönberga. Ale także pomysł pierrotowego wieczoru wpisuje się w cykl przedsięwzięć Fundacji Muzycznej "Harmonie i hałasy", w których prezentacje wybitnych dzieł współczesności łączą się z niestereotypowymi działaniami edukacyjnymi. W wykonaniach zamówionych przez Fundację utworów udział bierze młodzież szkół średnich. Każdy z "komentarzy" odnosi się do następującej po nim "siódemki" oryginału, wprowadza ich tekst (poprzez fragmenty ze znakomitego tłumaczenia Stanisława Barańczaka) oraz charakterystyczne elementy muzyczne. 


Zobacz również:

koncerty wydarzenia Lublin