KODY 2022 - Wokół Pierrota. Według "Pierrot Lunaire" Arnolda Schönberga
14 Maja 2022, 17:00 (Sobota)
Teatr Stary, Lublin Zobacz na mapie
14. Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY
11-15 maja 2022 r.
Wokół Pierrota
Według "Pierrot Lunaire" Arnolda Schönberga
Interludia
Sławomir WOJCIECHOWSKI (PL)
Przywołanie
prawykonanie
Marta ŚNIADY (PL)
Zwisa jej z księżyca mój śmiech bo żyć to nie przelewki
prawykonanie
Piotr TABAKIERNIK (PL)
Inna nostalgia
prawykonanie
Joanna FRESZEL (PL)
sopran
Szymon BYWALEC (PL)
dyrygent
flow unit (PL)
Ewa LIEBCHEN
flet
Julian PAPROCKI
klarnet
Adam KOŚMIEJA
fortepian
Anna KWIATKOWSKA
skrzypce
Paweł CZARNY
altówka
Mikołaj PAŁOSZ
wiolonczela
Interludia wykonywane z udziałem młodzieży lubelskich szkół średnich.
Księżycowy Pierrot (Pierrot Lunaire) Arnolda Schönberga - utwór powstały 110 lat temu, to XX- wieczna "klasyka", która do dziś uchodzić może za "awangardę". Ta jedna z pierwszych kompozycji utrzymanych w idiomie swobodnej atonalności zadziwia bogactwem pomysłów formalnych i fakturalnych, pomysłowością rozwiązań dostosowanych do charakteru każdego z 21 wierszy Alberta Girauda, dość swobodnie przełożonych z francuskiego na niemiecki przez Ericha Ottona Hartlebena. Tytułowy Pierrot, postać z comedii dell'arte, prowadzi w nich poprzez całą różnorodność nastrojów i obrazów: od zbrodni i bluźnierstwa do nostalgii i zadziwienia, okraszając to wszystko opisem makabrycznych figli. Taka też jest muzyka, w której ekspresjonistyczna groza przeplata się z groteską. Kto wcześniej utworu nie słyszał, nadal może poczuć się zaszokowany zastosowanym tu po raz pierwszy sposobem śpiewu, określanym mianem Sprechgesang - precyzja realizacji zapisanych wysokości nut rozmywa się tu w niestabilnej intonacji charakterystycznej dla zwykłej mowy. W zaprezentowanym dziś programie "trzy razy siedem poematów z Pierrota Lunaire" - tak brzmi podtytuł utworu - muzycznie "skomentowali" polscy kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Marta Śniady i Piotr Tabakiernik. Cel tego zabiegu jest dwojaki: przede wszystkim oczywiście artystyczny, stworzenia oryginalnego programu na bazie utworu Schönberga. Ale także pomysł pierrotowego wieczoru wpisuje się w cykl przedsięwzięć Fundacji Muzycznej "Harmonie i hałasy", w których prezentacje wybitnych dzieł współczesności łączą się z niestereotypowymi działaniami edukacyjnymi. W wykonaniach zamówionych przez Fundację utworów udział bierze młodzież szkół średnich. Każdy z "komentarzy" odnosi się do następującej po nim "siódemki" oryginału, wprowadza ich tekst (poprzez fragmenty ze znakomitego tłumaczenia Stanisława Barańczaka) oraz charakterystyczne elementy muzyczne.
Miejsce
ul. Jezuicka 18, Lublin