MALORT - grupa VII
24 Września 2021, 12:30 (Piątek) - 16 Grudnia 2021, 14:00 (Czwartek)
Cześć! Zapraszamy Ciebie i Twoje Dziecko do udziału w zabawie malarskiej, prowadzonej w Otwartej Pracowni Ślad w podziemiach Hal Targowych w Gdyni. Znajduje się tu zupełnie wyjątkowe miejsce - Malort, który opiera się na założeniach i kryteriach paryskiego Malortu założonego przez Arno Sterna w latach 50. XX wieku.
W Malorcie panuje ważna równowaga między tym, co zbiorowe (ława z paletą farb) a tym, co nienaruszalnie własne (przestrzenią arkusza).Każdy ma własny arkusz.
Maluje się tu na kartkach dużego formatu (A2), które przypinane są pinezkami do ściany obłożonej brązowym papierem. Pośrodku pomieszczenia jest paleta z 18 kolorami (farby nietoksyczne, piękne, intensywne kolory) oraz wysokiej jakości pędzlami z naturalnego włosia. W pomieszczeniu są też stołki, drabinka i nawet wysoka drabina, w razie gdy uczestnik zajęć chce tworzyć naprawdę dużą pracę, co jest możliwe przypinając obok siebie kolejne kartki papieru.
Nie ma tu zadanego tematu i rozmowy o pracach. Nie uczymy dzieci malować. Chodzi o spontaniczność i czerpanie przyjemności z samego malowania. Każdy uczestnik ma swoją teczkę, w której prace są archiwizowane. Do prac można wracać, rozbudowywać je, dodawać szczegóły. Nasza rola sprowadza się do dolewania farb, pomocy w przypinaniu kartek, sprzątania, generalnie tworzenia takich warunków, aby nic nie przeszkadzało w zabawie malarskiej.
Odwiedź nas i odkryj swój ślad!
Do zobaczenia,
Magda i Klaudia
Termin zajęć: każdy piątek (z wyłączeniem 12.11.2021) od 24.09.2021 do 17.12.2021, godziny 12:30 - 14:00
Czas trwania zajęć: do 90 minut
Liczba spotkań:12
koszt: 240 zł/os.(za 12 spotkań)
Liczba uczestników w grupie: 5-15
Spotkania częściowo dofinansowane ze środków miasta Gdyni
**********************************************************************
KILKA SŁÓW O ZASADACH PANUJĄCYCH W GDYŃSKIM MALORCIE
(na podstawie listy kryteriów dla Malortów publikowanych na stronie Instytutu Arno Sterna: www.arnostern.com/kriterien )
1) MALOWANIE W MALORCIE
✔ Malowanie w Malorcie ma sens, gdy odbywa się regularnie (raz w tygodniu) długoterminowo, ponieważ uruchamia się wtedy ważny proces, którego nie powinno się przerywać.
✔ Malowanie pierwszy raz jest zaskakujące i w ogóle niecharakterystyczne. Obowiązuje, więc wyłącznie wiążące zgłoszenie na dłuższy czas.
✔ Wielkość grupy - od 5 do 15 osób. Niedopuszczalne jest malowanie indywidualne. ✔ Nie obowiązuje podział na grupy wiekowe.
✔ Zajęcia trwają 90 minut. Dzieci poniżej 5 roku życia zazwyczaj nie są w stanie skupić się tak długo, dlatego dla nich zajęcia na ogół trwają krócej.
2) SZKOLENIE OSÓB POSŁUGUJĄCYCH PRZY ZABAWIE MALARSKIEJ
✔ Osoby, które przyjmują rolę posługujących przy zabawie malarskiej, opanowały wszystkie praktyczne umiejętności opiekuńcze potrzebne w Malorcie.
✔ Osoby posługujące nigdy nie oceniaja, nie komentują, ani też nie podziwiają powstającego śladu. Powstający ślad należy do uniwersalnej struktury, potwierdzonej naukowo i nieznoszącej żadnej improwizacji ze strony osoby posługującej. To niejako język ojczysty Malortu, nazwany przez Arno Sterna "formulacją".
✔ Osoby posługujące posiadają odpowiednie umiejętności, które nabyły podczas szkolenia z Arno Sternem (składające się z trzech trzydniowych kursów organizowanych w Warszawie przez wydawnictwo Element)
3) URZĄDZENIE MALORTU
A. MIEJSCE
✔ Malort i jego cztery kolorowe, pełniące funkcję ochronną ściany, są miejscem stabilizacji/ stałości, dającym poczucie bezpieczeństwa. Miejscem, które chroni przed zmiennością świata zewnętrznego.
✔ W trakcie zajęć nic z zewnątrz nie przenika do środka, oświetlenie jest niezależne od pogody i zawsze takie samo. Nie ma widzów, obserwatorów. Malort jest całkowicie zamknięty.
✔ Wymiary Malortu: ok. 3 x 5 metrów, aby nie trzeba było pokonywać zbyt długiej drogi od ściany do ławy z paletą farb.
✔ Wysokość: ok. 2,5 metra, aby można było malować wysokie obrazy.
✔ Oświetlenie zapewniające światło zbliżone do dziennego jest umocowane przy suficie, w odległości ok. 1 metra od ścian, aby nie powstawały cienie.
✔ Ściany Malortu są pokryte brązowym papierem pakowym. Arkusze przypina się pinezkami.
B. MATERIAŁY
✔ W Malorcie znajdują się: ława z paletą farb, półka z farbami do mieszania, białe arkusze papieru formatu A2, taborety, stołki i drabina. Osoba posługująca usuwa pinezki tępym nożem, dolewa świeżych farb oraz miesza kolory.
✔ Ława z paletą farb stoi na środku pomieszczenia. Ława ma ok. 2 metrów długości, ok. 70 cm wysokości i ok. 20 cm szerokości. W odpowiednich otworach w ławie mieści się 18 miseczek z farbami oraz stojących przy nich 18 kubeczków z wodą. Uchwyty na pędzle (w każdym dwa małe pędzle na dole i jeden duży nad nimi) leżą między farbami. Pojemniki ze świeżymi farbami stoją w podłużnej przegródce pod ławą i stabilizują ją. Przy jednej nodze ławy jest umieszczona butelka z wodą, a przy drugiej pojemnik z pinezkami.
✔ Ława z paletą farb jest wypełniona wysokiej jakości pędzlami z naturalnego włosia oraz farbami temperami nietoksycznymi o intensywnym kolorze.
4) WARUNKI RAMOWE I OPIEKA (ROLA POSŁUGUJĄCEGO)
✔ W Malorcie rozmawia się, ale nigdy o powstających obrazach. Mówienie o obrazie jest zdradą spontanicznej wypowiedzi osoby malującej.
✔ W Malorcie chodzi o to, żeby coś robić i przeżywać, a nie zrobić lub pokazywać. Nikt nie powinien nigdy oglądać obrazu (ani poprzez fotografowanie wynosić go na zewnątrz), ponieważ w przeciwnym razie obraz stanie się obiektem komunikacji, sztuką - co jest zupełnie inną czynnością, uniemożliwiającą formulację. Dlatego obrazy na zawsze pozostają w Malorcie.
✔ W Malorcie panuje ważna równowaga między tym, co zbiorowe (ława z paletą farb) a tym, co nienaruszalnie własne (przestrzenią arkusza).Każdy ma własny arkusz.
✔ Orientacja arkusza (pionowa albo pozioma) jest ważna i powinna ją ustalać tylko osoba malująca.
Miejsce
Jana z Kolna 37/53, Gdynia