PRELEGENCI


Maja Kłoda-Leszczyńska - psycholożka, terapeutka wczesnej interwencji, specjalistka komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC. Na co dzień - pracując w Ośrodku Terapeutycznym Przystań Szkraba w Warszawie - wspiera osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, ich rodziny oraz środowisko. Buduje indywidualne systemy AAC, szkoli oraz superwizuje zespoły placówek edukacyjnych. Twórczyni facebookoej grupy Chcemy gadAAC! Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC, poświęconej wspomaganiu porozumiewania się.


Aleksandra Krasnostawska - neurologopedka, pedagożka specjalna, terapeutka komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC), wykładowczyni akademicka. "Od 2021 roku prowadzę firmę Relaacja komunikaacja Aleksandra Krasnostawska - pracując z rodzinami i osobami wymagającymi zastosowania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) - buduję, opracowuję i rozwijam indywidualne systemy użytkowników AAC. Od 2020 roku koordynuję działania z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Zespole Niepublicznych Placówek Oświatowych przy PSONI w Gdańsku. Jestem autorką artykułów poruszających tematykę potrzeb komunikacyjnych osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się. W pracy z rodzinami bliskie jest mi podejście komunikacji bez przemocy (NVC), wsparcia skoncentrowanego na osobie oraz podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach (PTSR). Relacja oparta na otwartości i ciekawości jest dla mnie kluczowym elementem bycia z drugim człowiekiem.


Michał Urban - Absolwent Wydziału Prawa KUL w Lublinie. Radca prawny wpisany na listę przy OIRP w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem podyplomowe studia Zarządzanie Zasobami Ludzkimi uzyskując tytuł Menedżer HR oraz studia podyplomowe z zakresu Ochrony Danych Osobowych. Certyfikowany trener i szkoleniowiec. Laureat XIV edycji konkursu Kryształowe Serce Radcy Prawnego. W 2022 r. otrzymał honorową odznakę "Przyjaciel Osób z Autyzmem" od Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym oraz został odznaczony Srebrną Odznaką "Zasłużony dla Samorządu Radców Prawnych".


Magdalena Raczkowska - wieloletnia użytkowniczka AAC. Członkini Stowarzyszenia Mówić bez Słów, aktywna uczestniczka dyskusyjnego klubu działającego przy tym Stowarzyszeniu. Absolwentka liceum ogólnokształcącego w Malborku. Niezależna, twórcza, poszukująca. Wykorzystująca pisanie jako dominujący sposób przekazywania informacji. Lubiąca interakcje z drugim człowiekiem twarzą w twarz. Osoba, która w życiu uwielbia się sprawdzać i podejmować nowe wyzwania.


Tomasz Grabowski - ukończył studia na kierunku kulturoznawstwo w Wyższej Szkole Zawodowej w Głogowie. Aktywny, zarówno społecznie jak i zawodowo: pracuje zdalnie w Stowarzyszeniu Skorpion Polkowice jako informatyk, specjalista ds. dostępności. Zajmuje się głównie audytem stron internetowych pod względem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - wdrażaniem międzynarodowego standardu WCAG. Często współpracuje z Fundacją Eudajmonia, zajmując się administracją stron internetowych, aktualizacją treści, robieniem opisów zdjęć, grafik, plakatów dla czytników osób niewidomych. Od 2022 roku członek Stowarzyszenia Mówić bez Słów - ISAAC Polska, od wielu lat użytkownik, a zarazem propagator alternatywnej i wspomagającej komunikacji. Także jeden z polskich liderów w tej dziedzinie wśród użytkowników AAC, który nie jest tylko biernym biorcą, ale również dzieli się swoim życiowym doświadczeniem, prowadząc warsztaty, szkolenia, występując na konferencjach: "Usłyszcie nasz głos!" (2012), "Rozmowy bez mowy" (2017), "ATAAC 2017 - International Conference on Assistive Tech and AAC" (2017), ISAAC Connect 2021, 13 th ECER AAC Conference 2021.Jego maksyma to:"Nowoczesne technologie wspomagające w dziedzinie AAC są moją pasją, drzemie w nich niesamowity potencjał. Czasem sam się dziwię, że wystarczy umiejętnie zespolić ze sobą kilka elementów tej dziedziny, aby moje słowa stały się czytelnym, werbalnym przekazem, tym samym ja jako osoba staję się równoprawnym partnerem do dyskusji dla reszty społeczeństwa."Tomek od urodzenia ma mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe spastyczne.


Agnieszka Warszawa - Terapeuta, konsultant Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej, niezależny badacz, człowiek o wielu różnorodnych specjalizacjach zawodowych (m.in.: projektant, informatyk, plastyk).Osoba w spektrum autyzmu i ADHD, na co dzień pracuje z osobami dorosłymi, m.in. w spektrum autyzmu. Wraz z mężem (dr filozofii, psycholog, terapeuta, osoba w spektrum) współpracujemy naukowo z polskimi i zagranicznymi uczelniami, konsultując i pisząc artykuły z zakresu rozwoju i funkcjonowania człowieka w spektrum autyzmu. Współtworzymy transkulturowe grupy wsparcia dla specjalistów z obszaru zdrowia psychicznego. Stworzyliśmy również społeczną organizację - instytut naukowy -Institutum Investigationis Scovorodianumm, by m.in. sukcesywnie poszerzać wiedzę społeczną i dbać o merytorykę przekazywanych informacji o spektrum. Najbardziej jesteśmy dumni z faktu, że docieramy do ludzi spoza kręgów social-media, wbrew ogólnemu parciu na medialny szum, co może nie czyni nas popularnymi, ale za to pozwala na spotkania i pracę z jak najbardziej "prawdziwymi" - wolnymi od przymusu bycia podziwianymi - wyjątkowymi ludźmi. Zawodowo - prowadzimy zdalne gabinety wsparcia, m.in. dla rodziców i opiekunów osób w spektrum, dla młodzieży i dla dorosłych osób autystycznych. Szkolimy, edukujemy, opracowywujemy poradniki, przeprowadzamy audyty. Nie ograniczamy się jednak tylko do spektrum, bo z zaprzyjaźnionymi fundacjami spoza Łodzi (m.in.Fundacja Kulawa Warszawaa) staramy się angażować w akcje znoszenia wszelkiego rodzaju barier - od architektonicznych po komunikacyjne i te mentalne. Stawiamy na spektrum człowieczeństwa.


Anna Kabacińska - Jerzak - ukończyłam kierunek lekarsko-dentystyczny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego z wyróżnieniem. Byłam wieloletnim nauczycielem akademickim oraz wykładowcą przy Katedrze Stomatologii Zachowawczej i Endodoncji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie współtworzyłam prace naukowe oraz programy badawcze. Zdałam egzamin specjalizacyjny w zakresie stomatologii zachowawczej z endodoncją z najlepszym wynikiem w Polsce. Realizuję wysoce specjalistyczne zabiegi z zakresu nowoczesnej endodoncji z użyciem mikroskopu zabiegowego, rozwiązując szereg trudnych sytuacji klinicznych. Kontynuuję swoją edukację i doskonalę umiejętności zawodowe, uczestnicząc w prestiżowych konferencjach, kursach i szkoleniach. Pomagam pacjentom z problemami w zakresie braków zębowych, estetyki. Dzięki ukończonej certyfikowanej szwajcarskiej Szkole Gerbera leczę również pacjentów cierpiących na problemy w obrębie twarzy, głowy, dysfunkcji ze strony stawów skroniowo-żuchwowych. W oparciu o wiedzę i doświadczenie zmieniam uśmiechy w możliwie najbardziej przewidywalny sposób np. .poprzez wykonywanie cieniuteńkich licówek. Prywatnie lubię podróżować, biegać i kocham psy! 


Paweł Jordan - coach, edukator, doradca, innowator. Prezes Stowarzyszenia BORIS, Superwizor w Stowarzyszeniu Trenerskim STOP. Wspiera rozwój wolontariatu, wspólnot lokalnych oraz organizacji pozarządowych. Współtworzył Sieć SPLOT, Centrów Wolontariatu, Centrów Aktywności Lokalnej i wiele innych inicjatyw. Należy do Stowarzyszenia Ashoka - organizacji skupiającej innowatorów społecznych z całego świata. Wyróżniony tytułem Ambasadora Niezależnego Życia za promocję i rozwój modelu Kręgów Wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz odznaczeniem "Zasłużony dla Warszawy".


Joanna Ławicka - pedagog specjalny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Prezes zarządu Fundacji Prodeste od 2013 roku. Autorka książek: "Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera", "Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej" oraz "Jarzmo. Spektrum przemocy". Ukończyła Uniwersytet Adama Mickiewicza na kierunku Pedagogika Specjalna w Poznaniu oraz studia doktoranckie na wydziale Historyczno - Pedagogicznym w Opolu. Prowadzi konsultacje dla rodzin dzieci w spektrum oraz nastolatków i dorosłych w spektrum. Superwizuje specjalistów pracujących z osobami w spektrum - indywidualnie i w placówkach edukacyjnych. Szkoli, wykłada, prowadzi warsztaty. Jest konsultantką Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej w trakcie kursu Master dla psychoterapeutów. Publikuje - nie tylko w czasopismach specjalistycznych. Jest autorką wielu artykułów o tematyce społecznej w popularnych magazynach. Swoje przemyślenia zapisuje także na blogu HackingSociety. Prywatnie - pisze wiersze, grywa w brydża, wychowuje troje dzieci.


Katarzyna Świeczkowska jest rodzicem osoby z niepełnosprawnością, pedagożką, współzałożycielką i dyrektorką Zespołu Niepublicznych Placówek Oświatowych PSONI Gdańsk. Od kilku lat pełni funkcję wieceprzewodniczącej Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Od 2020 roku współpracuje z Europejską Akademią Niepełnosprawności Dziecięcej (European Academy of Childhood Disability), w której jest członkinią Family Users Forum. Katarzyna Świeczkowska realizuje projekty we współpracy z Międzynarodową Koalicją Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej, kanadyjskim stowarzyszeniem CanChild oraz Polską Akademią Niepełnosprawności Dziecięcej. Katarzyna Świeczkowska jest członkinią advisory board przy European Patients Advocacy Group w the European Reference Network ITACHA, od kilku lat pełni funkcję członkini zarządu międzynarodowej organizacji CARAVAN 2000, European Movement for Diversity and Understanding oraz Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej. Była członkinią Rady ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Gdyńskiej Rady ds. dzieci z niepełnosprawnościami. Katarzyna Świeczkowska jest uczestniczką zespołów eksperckich konsultujących lub opracowujących narzędzia wsparcia uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Współpracuje z Akademią Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytetem Gdańskim oraz Uniwersytetem Adama Mickiewicza w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju. Głównym obszarem zainteresowań Katarzyny Świeczkowskiej jest praca modelem biopsychospołecznym z dzieckiem z niepełnosprawnością i jego rodziną, Kręgi Wsparcia, self-adwokatura oraz komunikacja alternatywna i wspomagająca.

Beata Potocka - mama zastępcza i adopcyjna dziewięiorga dzieci, prowadząca Rodzinny Dom Dziecka dedykowany dzieciom z niepełnosprawnościami. Pedagożka, absolwentka Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży, organizowanego przez Krakowskie Centrum Psychodynamiczne oraz szkolenia z zakresu Psychotraumatologii Praktycznej, organizowanego przez Pomorskie Centrum Psychotraumatologii. Aktywna działaczka na rzecz dzieci pozbawionych możliwości wychowywania się w rodzinach biologicznych, szczególnie na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. Przewodnicząca Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej. Autorka publikacji dotyczących sytuacji dzieci niepełnosprawnych wychowujących się w rodzinach zastępczych. Autorka i trenerka programu szkolenia dla kandydatów na rodziców zastępczych MENTOR, certyfikowana trenerka biznesu, certyfikowana praktyczka TBRI™ (Trust Based Relational Intervention).

Agnieszka Kossowska - dr n. hum., prezeska Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE, nauczycielka akademicka Politechniki Opolskiej, kierowniczka Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami, koordynatorka dostępności. Członkini Rady Ekspertów ds. Kształcenia Studentów z Niepełnosprawnością. Członkini Opolskiej Rady Pożytku Publicznego IV kadencji (2024-26) oraz Zespołu ds. Dostępności przy Prezydencie m. Opola.W roku 2022 uhonorowana zaszczytnym opolskim wyróżnieniem "Serce Dziecku". W latach 2022-23 członkini Rady ds. komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Autorka książki "Duże sprawy w małych głowach" nagrodzonej w konkursie "Mądra Książka dla Dzieci Roku 2018". Autorka dwóch opowiadań ze zbioru "15 (u)ważnych opowieści. Disney". W 2017 r. wyróżniona tytułem Ambasadorki Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. W roku 2017 współinicjatorka powołania przy Rzeczniku Praw Dziecka, Marku Michalaku, Zespołu ds. Wypracowania Zaleceń do Pracy z Dziećmi ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, członkini Zespołu. W roku szkolnym 2016/17 koordynatorka merytoryczna projektu "Wychowanie do nauczania włączającego" (Learning to include) finansowanego przez Departament Stanu Stanów Zjednoczonych.Absolwentka studiów podyplomowych Komunikowanie interpersonalne z językiem migowym, Elementy metodologii badań empirycznych w medycynie i zastosowania statystyki w badaniach biomedycznych oraz Organizacja i zarządzanie oświatą. Obecnie studiuje Zarządzanie dostępnością.

Katarzyna Karczewska - absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej; Prezes Gdyńskiej Fundacji "Dom Marzeń", od 20 lat zaangażowana w działania na rzecz rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skuteczna marzycielka - obecnie prowadzi wybudowany przez fundację Dom Marzeń w Gdyni, w którym znajduje się m.in. Środowiskowy Dom Samopomocy i mieszkania wspierane. Realizowane są tutaj programy ministerialne takie jak Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością oraz Opieka Wytchnieniowa, a także projekty przy współpracy z gminą Miasta Gdyni i PFRON. Innowatorka społeczna doceniona w międzynarodowym konkursie Innovation In Politics za stworzenie projektu Oswajanie dorosłości . Prywatnie żona Marka i mama czterech córek. Wielbicielka kotów, dobrych książek i krajobrazu.

Dominika Miotk - absolwentka filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Gdańskim - specjalizacja nauczycielska oraz Politechniki Gdańskiej, studia podyplomowe, kierunek "Zarządzanie projektami". Dodatkowo ukończyła studia podyplomowe z Organizacji Pomocy Społecznej. W 2019 roku korporacyjne biurko zamieniła na pracę w sektorze pomocy społecznej, początkowo w Centrum Wsparcia Seniora w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Gdyni, a następnie jako instruktor w Środowiskowym Domu Samopomocy. Od 2021 roku pełni funkcję Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy, a niedawno została mianowana dyrektorem Gdyńskiej Fundacji "Dom Marzeń". W swojej obecnej roli Dominika Miotk zarządza placówką, która łączy działalność Środowiskowego Domu Samopomocy wspierającego osoby z niepełnosprawnością intelektualną z mieszkaniami treningowymi oraz prowadzi wiele innych projektów, takich jak Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością czy Opieka Wytchnieniowa. Aktywnie wdraża model Kręgów Wsparcia w placówce, szkoląc kadrę, nawiązując kontakty ze społecznością lokalną i budując relacje partnerskie z ośrodkami pomocy społecznej w Gdyni. Prywatnie mama dwóch córek, książkoholiczka, fanka dojazdów do pracy rowerem, lasu i długich spacerów z psem.

Wiktoria Góral - certyfikowana muzykoterapeutka MT-C przez Polskie Stowarzyszenie Muzykoterapeutów. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na specjalności Muzykoterapia oraz Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Aktywnie uczestniczy w kursach oraz warsztatach muzykoterapeutycznych - zarówno w Polsce jak i w Europie. Na bieżąco aktualizuje swoją wiedzę w czasie konferencji oraz sympozjów, na których nierzadko także przedstawia swój punkt widzenia w formie różnego rodzaju wystąpień i wykładów. m.in. "Śpiewam, gram i decyduję. Ekspresja osób z niepełnosprawnością intelektualną." (Wrocław, 2022), czy wspólna (wraz z terapeutami z Polski oraz Stanów Zjednoczonych) publikacja przykładowych aktywności muzykoterapeutycznych dedykowanych dzieciom z wyzwaniami rozwojowymi w magazynie Imagine (USA, 2019). Jest autorką programu muzykoterapeutycznego w Innowacji "Smart.edu", dedykowanego Środowiskowym Domom Samopomocy w Polsce (Laboratorium Innowacji Społecznej, Gdynia, 2021).

Urszula Kubicka-Formela

Nie ukrywam, że trochę zastanawiałam się nad tym, co chciałabym Państwu o sobie powiedzieć. Przede wszystkim jestem mamą Tymoteusza, który nieustannie inspiruje mnie do pracy nad sobą, samorozwoju i poszerzania własnych horyzontów myślowych 😉. Mam poczucie, że to pozwala mi być lepszym, bardziej wspierającym rodzicem. "Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie"/ Mahatma Gandhi/ - to ostatnio jeden z moich ulubionych cytatów. Tymek jest dla mnie również "motorem napędowym" do działań na rzecz szeroko pojętej poprawy jakości CAŁEGO życia osób z autyzmem i osób z niepełnosprawnościami. Jestem założycielką i prezeską Zarządu Fundacji Niebieski Szlak w Gdyni (od 2017 roku), członkinią Gdyńskiej Rady Rodziny z Niepełnosprawnością (od 2020 roku) oraz Zespołu ds. Dostępności Muzeum Emigracji w Gdyni (od 2021 roku). W 2018 roku zostałam uhonorowana medalem Prezydenta Miasta Gdyni "Gdynia bez barier", za zaangażowanie i podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki rozwoju i potrzeb osób w spektrum autyzmu. Jestem absolwentką Wydziału Budownictwa Wodnego i Inżynierii Środowiska Politechniki Gdańskiej na kierunku inżynieria środowiska. W latach 2007-2022 byłam pracowniczką Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, gdzie realizowałam głównie zadania związane z rekreacją 😉. Zlecałam i nadzorowałam wszystkie etapy procesu budowlanego, którego efektem końcowym były place zabaw, dostępne dla osób o różnych potrzebach. Cechuje mnie wysoki poziom optymizmu😉 .Lubię ludzi, książki, taniec, muzykę i śpiew.

dr n. med.Dr Agata Cichoń-Chojnacka
lekarz, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, terapeuta rodzinny, hipnoterapeuta, członek International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions (IACAPAP) oraz Sekcji Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. W ramach prowadzonej specjalistycznej praktyki lekarskiej KEJA-MED zajmuje się diagnozą i leczeniem zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, kwalifikacją do dalszej terapii, prowadzeniem wykładów, warsztatów psychoedukacyjnych dla pedagogów, psychologów i opiekunów dzieci. Od 2016 roku pełni funkcję kierownika Gdyńskiego Centrum Diagnozy i Terapii FASD w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Szczególny obszar zainteresowań to wczesna więź oraz zaburzenia potraumatyczne u dzieci i młodzieży.

Krzysztof Tokarski - psycholog, trener, wykładowca, autor jednego z największych blogów w Polsce poświęconych spektrum spektrum autyzmu, zespołu Aspergera, wychowania dzieci i młodzieży. Na rzecz poprawy jakości osób w pracuje ponad 10 lat poprzez szkolenia dla rodziców, rad pedagogicznych, specjalistów, a także ucząc studentów. Prowadzi również gabinet psychologiczny, gdzie przyjmuje nie tylko klientów, ale też pacjentów cierpiących na depresję, nerwice i psychozy. Prywatnie - ojciec dwójki ukochanych nastoletnich synów, pasjonat motoryzacji, zwolennik metod wychowawczych niedyrektywnych, opartych na potrzebach, zasobach i profilowaniu. U starszego z jego synów zespół Aspergera zdiagnozowano w wieku 4 lat, zaś u niego samego - w wieku 32 lat, jest więc kimś więcej, niż tylko specjalistą.